2017. február 22. 10:36 - Ben Szitas

Aktuál - Jackie (2016)

A 20. század történelmének egyik legsokkolóbb, és máig az egyik legvitatottabb eseménye volt, mikor 1963. november 22.-én merényletet követtek el John F. Kennedy amerikai elnök ellen Dallasban tett látogatása során. Arról, hogy valójában ki és miért tette ezt, illetve milyen hatalmi megfontolások álltak JFK meggyilkolása mögött mostanáig csak feltevéseink lehetnek, azonban az biztos, hogy az amerikaiak mindmáig össznemzeti tragédiaként tekintenek erre az eseményre - nem véletlen, ugyanis a fiatal és népszerű elnök halála anno alapjaiban rázta meg a közvéleményt, és hosszú ideig rányomta a gyász hangulatát a népre. Pablo Larraín életrajzi filmje egész közelről enged betekintést ezen eseményekbe, és a puskalövéstől a temetési menetig követi végig az elnök halála körüli napokat, méghozzá a megözvegyült First Lady-t, Jackie Kennedy-t a középpontba helyezve.

Tovább
Szólj hozzá!
2017. február 21. 14:34 - Ben Szitas

Aktuál - A számolás joga (2016)


Bár a nemtől és bőrszíntől független egyenjogúság ma már a nyugati civilizációkban természetes fogalomnak számít, meglepő belegondolni, hogy nem is olyan régen ez még korántsem volt így. Elég csak 50 évet visszarepülni az időben, és máris láthatjuk, hogy a nők és a feketék nap mint nap számos problémával kellett hogy szembesüljenek - nem jutottak hozzá komoly állásokhoz, bizonyos iskolákat nem végezhettek el, sőt, a bőrszín miatt előfordulhatott, hogy még a buszon is külön ülőhelyre kellett ülniük, a fehérektől jól láthatóan elszeparálva. Az már csak plusz adalék a történethez, hogy mindez a világ legliberálisabb országának tartott USA-ban zajlott, a demokrácia, és az "egyenjogúság" államában. De mi van akkor, ha a feketék szegregációja már olyan komoly területeket érint, mint az Amerika és a Szovjetunió között zajló űrverseny? Vajon képesek-e a NASA-nál belátni, hogy érdemes komoly szaktudással rendelkező, színesbőrű nőket alkalmazni a végső győzelem érdekében? Erre ad választ A számolás joga.

Tovább
Szólj hozzá!
2017. február 15. 09:27 - Ben Szitas

Aktuál - A régi város (2016)

Okkal gondolhatnánk, hogy az átlagemberek mindennapjai nem biztosítanak megfelelő filmes alapanyagot, ennek pedig talán az lehet a magyarázata, hogy moziba elsősorban azért járunk, mert átmenetileg ki akarunk zökkenni a mókuskerékből, és rövid ideig valami mást, valami különlegeset akarunk látni, ami elüt a szürke hétköznapoktól. Azonban ha drámáról van szó, akkor súlyozottan érvényesül az a mondás, hogy a legjobb sztorikat az élet írja, és akár egy amerikai középosztálybeli család története is hordozhat magában annyi potenciált, hogy Oscar-esélyes film szülessen belőle. Erről szól A régi város, melyet az eddig főként inkább forgatókönyvíróként tevékenykedő Kenneth Lonergan rendezett - korábbi két filmje kritikailag sikeresnek bizonyult, és ezelőtt már két jelölést is összeszedett az Akadémiától a Számíthatsz rám, és a New York bandái c. filmek forgatókönyvéért.

Tovább
Szólj hozzá!
2017. február 09. 15:13 - Ben Szitas

Aktuál - Az éjszaka törvénye (2016)

A gengszterfilm műfaja már hosszú ideje ott van a kedvenc filmes zsánereim között - érdekes megfigyelni, hogy ebben a kategóriában hány remekmű született a filmtörténelem során: a Nagymenők, a Volt egyszer egy Amerika, A sebhelyesarcú és a Keresztapa nem csak nagyszerű alkotások, de hosszú évek óta minden idők legjobb filmjei között is számon tartják őket. Azonban azt is elmondhatjuk, hogy Coppola, Scorsese, De Palma, és (esetleg még) Tarantino annyira kisajátította magának ezt a műfajt, hogy szinte nem is engedett teret a többi rendezőnek maradandót alkotni ezen a téren. Manapság egyetlen olyan gengszterfilm sem készülhet, amelyet valamilyen módon ne hasonlítanánk a fentebb említett nagy mesterművekhez - nem meglepő hát, hogy az egyébként kiváló rendező Ben Affleck sem tudott érdemben hozzászólni ehhez a témához, és csupán egy kellemesen szórakoztató, de nagyon könnyen felejthető filmet tett le az asztalra Az éjszaka törvényével.

Tovább
Szólj hozzá!
2017. január 24. 15:28 - Ben Szitas

Aktuál - Holdfény (2016)

Európából nézve Amerika mindig is az ígéret földjének számított: a csillagos-sávos lobogó már hosszú évtizedek óta szabadságot, pénzt, és egyenjogúságot hirdet, nem véletlen hát, hogy még napjainkban is tömegével vándorolnak át az emberek az Újvilágba, főként azért, hogy részesüljenek az előbb felsorolt három dologban. Azonban ha kissé a dolgok mélyére ásunk, rádöbbenünk, hogy az óceán másik oldalán sincs ám kolbászból a kerítés. Ha túljutunk a partvidék felhőkarcolóin, ahol megcsodálhatjuk a virágzó kapitalizmus fantasztikus vívmányait, olyan helyekre tévedhetünk, ahol jogilag ugyan létezik az egyenlőség és szólásszabadság, azonban a gyakorlat már nem ezt mutatja. A feketék szegregációja és a homofóbia valamilyen formában még mindig képviselteti magát a tengerentúlon (elég ha csak a múlt évben történt atrocitásokra gondolunk, amelyek közül néhány még hazánkban is bekerült a hírekbe - pl.: orlandói mészárlás, rendőri túlkapások a feketék ellen stb.). Nagyon nem véletlen tehát, hogy a Holdfény c. film pont most jelent meg, ugyanis az alkotás főszereplője nem más, mint egy szegény sorból jövő, fekete, homoszexuális fiú. A film célja, hogy reflektáljon néhány olyan problémára, amely még napjainkban is jelen van az USA-ban, nem csoda hát, hogy a közelmúlt díjátadóinak egyik főszereplője volt Barry Jenkins alkotása.

Tovább
1 komment
2017. január 21. 21:05 - Ben Szitas

Aktuál - Éjszakai ragadozók (2016)

Tom Ford idáig nem volt, és lehetséges, hogy soha nem is lesz ott korunk nagy filmrendezői között. Az 55 éves férfi hivatása szerint személyi stílustanácsadó - dolgozott már a Gucci, és az Yves Saint Laurent számára, 2014-től pedig boldog házasságban él a nála 13 évvel idősebb Richard Buckley-val. Idáig nem tűnt kifejezetten ambíciózusnak mozis téren: napjainkig összesen két darab filmet rendezett. Az első a 2009-es Egy egyedülálló férfi, amely ahhoz képest, hogy egy kezdő rendező készítette, óriási siker lett (3 Golden Globe, és 1 Oscar jelölést szedett össze, bár ezekből egyet sem vitt haza). A második pedig a tavalyi Éjszakai ragadozók, amit szinte minden neves oldal besorolt az év legjobb filmjei közé, és a közelgő Oscar-díjátadó egyik titkos esélyesének is számít. Ford hét év után ült vissza a rendezői székbe, és ismét sikerült egy több mint korrekt alkotást letennie az asztalra.

Tovább
Szólj hozzá!
2017. január 18. 12:10 - Ben Szitas

Aktuál - Utazók (2016)

Hiába léptünk már át januárba, úgy tűnik, még mindig kijut a nézőknek a tavalyi filmév csalódásaiból. Már ezer és egy alkalommal leírta mindenki, hogy 2016 mennyire csalódáskeltően pocsék szezon volt Hollywood-ban, hiszen a nagy érdeklődéssel övezett blockbuster-ek majdnem mind megbuktak a kritikusok és a nézők szemében egyaránt (ezt persze nem az anyagiakra értem). Azonban mostanában, ahogy egyre inkább közeleg az Oscar, a mozifilmek mintha javuló tendenciát mutatnának - mégiscsak kaptunk egy Kaliforniai álmot, de azt hiszem a Zsivány Egyesre, vagy A fegyvertelen katonára sem lehet különösebb panaszunk, annak ellenére, hogy nem hibátlan filmek. Akik viszont valamilyen oknál fogva egy klisés, unalmas, és harmatgyenge két órás kikapcsolódásra vágynak, azoknak bátran ajánlanám jelen alanyunkat, az Utazók c. filmet.

Tovább
Szólj hozzá!
2017. január 12. 11:50 - Ben Szitas

Aktuál - Kaliforniai álom (2016)

Szerintem a filmművészet lényege, hogy a moziban ülve a néző úgy érezze, másfél-két órára részese lehet egy olyan világnak, amelybe élete során addig nem nyert betekintést, és talán soha nem is fog. A minőségi film képes arra, hogy bevonjon abba a közegbe, amelyben a cselekménye játszódik, elfeledteti veled a munkahelyi teendőket, az otthoni vitákat, vagy éppen azt, hogy jövő héten vizsgázol, majd miután feltűnik a "The End" felirat úgy érzed, hogy a szereplőket alakító színészeket legszívesebben a való életben is megismernéd. Nincs egyértelmű definíció arra, hogy egy film meddig blockbuster, és honnantól számít filmművészeti alkotásnak, ám én ez alapján teszek köztük különbséget: míg a blockbuster célja a szórakoztatás, addig a művészfilm célja az értékközvetítés a szórakoztatáson keresztül. Onnan tudhatod, hogy művészfilmre váltottál jegyet, hogy miután vége a filmnek megvan az az érzésed, hogy az utóbbi órákban kaptál valami adalékot az életedhez, amitől talán átmenetileg még a hangulatod is megváltozott - akár pozitív, akár negatív irányba is történhet ez a változás, lényeg, hogy te lettél tőle több, és nem a pénztárcád tartalma lett kevesebb. Megnyugtató, hogy a film iparosodása ellenére Hollywood még mindig az ilyen alkotásokat díjazza - nekem a legutóbbi ilyen jellegű filmélményem az Érkezés volt, most pedig jött a Kaliforniai álom...

Tovább
2 komment
2017. január 05. 15:28 - Ben Szitas

Aktuál - A fegyvertelen katona (2016)

Bár Mel Gibson nincs ott a valaha élt legjobb színészek között, rendezőként már bőven eleget bizonyított. Rettenthetetlen c. alkotásáért 1995-ben hazavihette a Legjobb filmnek és a Legjobb rendezőnek járó Oscar-t, ám a tíz évvel ezelőtti Apocalypto c. rendezéséért is komoly kritikai elismeréseket kapott. Ezek után azonban jöttek a balhék: eltitkolt hangfelvételek kerültek elő, melyeken Gibson trágár, és antiszemita megnyilvánulásai voltak hallhatóak, ezenkívül ittas vezetés, és családon belüli erőszak vádja is felmerült, így a '80-as évek akciósztárjából egy csapásra Hollywood egyik bukott csillaga lett. Tíz évvel az előbb említett események után azonban a hullámok már kezdenek elcsendesedni, Mel Gibson pedig egy olyan filmmel tért vissza, amelyről az amerikai premier után szinte mindenki csak szuperlatívuszokban beszélt, és már egy Golden Globe-jelölést is összeszedett a Legjobb dráma kategóriában. Jöjjön hát A fegyvertelen katona...

 

Tovább
2 komment
2017. január 02. 21:36 - Ben Szitas

Top 10: 2017 legjobban várt filmjei

Miután elbúcsúztunk az eléggé gyenge mozis felhozatalt hozó 2016-tól, jöjjön az a lista melyben összegyűjtöttem az előttünk álló év legjobban várt filmjeit. Nem akarok semmit elkiabálni, de 2017 ígéretes szezonnak tűnik, legfőképp a sci-fi és a képregényrajongók számára: régi klasszikusok fogják megkapni folytatásaikat/előzményeiket, amellett, hogy néhány új cím is feltűnik majd a piacon. Még az elején leírnám, hogy a legjobban várt filmek következnek, nem pedig a legjobbnak ígérkező filmek - ezért lehetséges, hogy a listám egy kissé "blockbuster-szagú" lesz.


A listán nem szerepelnek, de említést érdemelnek: Logan, Wonder Woman, Friday the 13th, Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales, Life

Tovább
Címkék: top 10 2017
9 komment