2016. augusztus 17. 14:29 - Ben Szitas

Extra - Grand Theft Auto III (2001)

A GTA III tipikusan az a játék, amelyet szinte senkinek sem kell bemutatni, ugyanis akkora klasszikusnak számít, hogy szinte nincs is olyan, aki ne játszott volna vele, vagy legalábbis ne hallott volna róla. Talán minden idők egyik legnagyobb jelentőségű videojátékáról van szó, amely szinte egymagában alkotta meg a külső nézetes-sandbox játék fogalmát, azóta pedig viszonyítási pont lett, és például szolgált más, hasonló jellegű játékok számára. Sokan (köztük én is) ezt az epizódot tekintik a GTA-sorozat első részének, hiszen itt már egy komplett arculatváltás történt, és a korábbi felső nézetes, árkád jellegű lövöldözés helyett kaptunk egy komoly gengszter-noirt, szabadsággal, sztorival, és, ami a legfontosabb, immár 3D-s megjelenítéssel.


A játék során egy névtelen, és meglehetősen homályos múltú antihőst alakítunk (a későbbi epizódokból kiderül, hogy a főszereplőt Claude-nak hívják). Claude feltehetőleg komoly bűnözői tapasztalattal rendelkezik, a sztori elején pedig éppen kirabol egy bankot barátnőjével, Catalina-val. A rablás végén azonban Catalina ellenünk fordul, súlyosan megsebesít bennünket, a pénzzel és új barátjával, Miguel-el pedig elrohan a helyszínről. Ennél rosszabb és megalázóbb helyzetbe valószínűleg Claude nem is kerülhetett volna, ám még mielőtt bebörtönöznének, sikerül megszöknünk a rabságból egy 8-Ball becenevű fogoly segítségével.


Ezek után megkapjuk az irányítást, és nekivághatunk a GTA III-nak, na meg a keleti parti amerikai nagyvárosnak, Liberty City-nek. A történet során a lehető legmélyebbre ásunk az alvilágban - a város összes maffiájának és bandájának dolgozunk majd, kezdve az olaszokkal, a mexikói Diablo-kon és a jamaicai Yardie-kon át egészen a Yakuzáig. Megismerkedünk kisstílű, pitiáner alakokkal, mint El Burro, King Courtney, vagy D-Ice, és hatalmas bűnfejedelmekkel, mint Salvatore Leone, Donald Love, vagy Asuka és Kenji Casen. A sztori folyamán igyekszünk majd a lehető legtöbbet profitálni a város bandáinak háborúskodásaiból, ám mindvégig egy cél lebeg majd a szemünk előtt: bosszút állni Catalinán.


A játék helyszíne a New York City által inspirált Liberty City. A város három nagy szigetből áll: az első, amelyet bejárhatunk Portland, az olasz maffia és a Triád tanyája, amely egy ipari negyedre emlékeztet lepukkant bérházaival, és kikötőivel. A középső sziget Staunton Island, a csilli-villi üzleti negyed magas felhőkarcolókkal, neonreklámokkal, és egy parkkal a közepén. Végül pedig ott van Shoreside Vale, egy nyugalmas kertvárosi rész, amelyet utoljára kapunk meg, és nem is lesz rajta sok dolgunk - egyébként itt található a a Francis Nemzetközi Reptér is.


Bár mai szemmel a bejárható terület meglehetősen kicsinek és egyhangúnak tűnhet, a maga idejében példátlan volt, hogy egy játék egyben tudjon kezelni egy ekkora bejárható várost. Ráadásul a főutakon és utcákon kívül számos felfedeznivaló hely is van, még sokadik végigjátszásra is rábukkanhatunk addig felderítetlen területekre. Mint már említettem, Liberty City kétségtelenül New Yorkra akar hasonlítani, ám a játék közvetlenül a 2001. szeptember 11.-i terrorcselekmények után jelent meg, ezért óhatatlan volt, hogy megváltoztatnak bizonyos dolgokat. Például a végleges verzióban megváltozott a rendőrautók festése, valamint az első tervek szerint az ikertornyok és a Szabadság-szobor másai is szerepeltek volna a térképen - ezek törölve lettek.


A játékmenet teljes egészében a szabadságra helyezi a hangsúlyt. A küldetéseket bizonyos mértékig tetszőleges sorrendben vehetjük fel, és lehetőségünk van mellékszálak kibontására is. A fő történetvonalat végigvihetjük anélkül is, hogy hozzákezdenénk a kisebb megbízók által felajánlott küldetésekhez, ám ellenkező esetben egy kis bónusz pénzhez juthatunk. Ilyenek például a telefonos megbízások, amelyeket arctalan gengszterektől kapunk, akik velünk végeztetik el a piszkos munkát.


A fő küldetések feladatai a hagyományos amerikai akciófilmek által képviselt vonalat követik - üldözni valakit, túszt menteni, ellopni valamit, vagy csak simán lezavarni egy leszámolást - nagyjából ezek lesznek a feladataink. Vannak egyéb elfoglaltságok is - például taxival utasokat fuvarozhatunk, tűzoltókocsival tüzet olthatunk, vagy besegíthetünk a rendőrség munkájába is - ezek is mind-mind valamilyen jutalmat hoznak majd. Gyűjtögethetünk különböző zegzugos helyeken elrejtett csomagokat is (összesen 100 ilyen van Liberty Cityben), vagy végezhetünk Rampage feladatokat - ilyenkor adott idő alatt adott számú bandatagot kell hidegre tennünk. Megrendelésre szállíthatunk lopott autókat, vagy éppenséggel felkereshetjük a különböző helyeken lévő ugratókat, amelyek segítségével kocsinkkal különböző kaszkadőrmutatványokat hajthatunk végre.


Ebből a felsorolásból is látszik, hogy a GTA III-mat telepakolták contenttel, és felfedeznivalóval, nem valószínű, hogy egyhamar unatkozni fogunk Claude terelgetése közben. Ne feledjük, hogy a játék eredeti verziója 2001-es, és az akkori technikával is képes teljes körű sandbox élményt biztosítani - ennek a legjobb bizonyítéka, hogy még most, 15 évvel a megjelenés után is élvezhető és szórakoztató.

Már a címből is kitűnik, hogy központi szerepet kapnak a különböző járművek. Ennek a résznek a járműarzenálja koránt sem hasonlítható össze a későbbiekkel, ám így is, kb. 70 féle járgány kormánya mögé ülhetünk, melyek főként autók, de vezethetünk motorcsónakokat, és egy erősen instabil és életveszélyes repülőt is. Sőt, ha van kedvünk, még a város metróját és magasvasútját is használhatjuk. Az autók ráadásul eltérő jellemzőkkel is bírnak, nem mindegy tehát, hogy melyiket mire használjuk. Üldözésekre, ugratásokra az olyan sportkocsik a legjobbak, mint a Cheetah, az Infernus vagy a Banshee, ám mikor harcba megyünk, célszerű egy furgont vagy egy terepjárót elkötni. Vannak speciális járművek is - például minden bandának megvan a saját kocsija, de még tankot is vezethetünk, ha sikerül beszereznünk. Mindhárom szigeten lesznek majd mentőhelyeink, ezeket a játék automatikusan adja a sztori előrehaladtával, és minden házunk mellett lesz egy garázsunk is, ahol eltárolhatjuk a járműveinket. A portland-i háznál egy, a staunton island-inál kettő, a shoreside vale-i garázsnál pedig három tetszőleges kocsit tehetünk el.


Mivel a játékban bérgyilkost alakítunk, ezért elengedhetetlen a változatos fegyverek használata. Fegyvereinket felvehetjük halott ellenfeleinktől is, ám pénzért is beszerezhetjük őket a város két Ammu-Nation nevű boltjából. Használhatunk baseball-ütőt, pisztolyt, UZI-t, M4-es és AK-47-es gépkarabélyt, dobhatunk gránátot is, de vannak olyan nagyon hasznos és drága fegyverek, mint a lángszóró, a mesterlövészpuska, vagy a rakétavető. 3000 $-ért vásárolhatunk golyóálló-mellényt, ez plusz 100 életerőpontot ad, a játék végén már elengedhetetlen lesz ennek igénybe vétele. Életünket egyébként magunknak kell újratölteni a szív-ikonok felvételével, minden kórháznál található egy, ha pedig végigvisszük a mentős-küldetéseket, a házainknál is megjelenik majd.


Azonban vigyáznunk kell mikor és hol lövöldözünk, mivel a rendőrség bármikor készen áll lekapcsolni minket, meglehetősen agresszív módon. Ezt a játék egy 6 csillagos körözési szisztémával oldotta meg, amely elkövetett bűneink súlyától függően változik majd. Kisebb kihágásokért (pl.: kocsilopás, verekedés) csak egy csillagot kapunk, és néhány járőr ered csak a közelünkbe. Ám ha nagyon felbolygatjuk a rendet, jön a többi csillag, és velük együtt a SWAT csapatok, az FBI és legvégül, 6 csillagnál a katonaság is a nyomunkba ered majd, akik már egyenesen az életünk kioltására törekednek. A zsarukat többféle módon lerázhatjuk - kis körözéseknél elég, ha hosszabb időre elbújunk, nagyobbaknál átfestethetjük a kocsinkat a Pay N' Spray üzletekben, hogy ne ismerjenek fel, vagy felvehetünk körözés-leállító csillagokat, amelyek a város sikátoraiban és félreeső helyein vannak elrejtve.


Grafika szempontjából nem igazán lehet kötekedni a játékkal. Persze - mai szemmel már néha viccesnek tűnhetnek a különböző effektek és karaktermozgások, ám ezzel önmagában semmi gond nincs, egyáltalán nem ront a minőségen. A fejlesztők igyekeztek, ez abból is látszik, hogy beletettek a játékba egy komplett napszakváltozási rendszert, valamint az időjárás is dinamikusan váltakozik - Liberty Cityben elég gyakran előfordulnak viharok és esőzések. Az autók többféle törésmodell szerint törnek ha karambolozunk, és az utcai járókelők modelljei is úgy-ahogy változatosak. A PC-s verzió egy árnyalatnyival szebben néz ki, mint a PS2-es vagy Xbox-os változatok, de ez nem igazán szembetűnő különbség.


A mesterséges intelligencia sajnos eléggé gyengére sikeredett. Ellenfeleink a lehető legbutább módon küzdenek majd ellenünk, könnyű célpontként szolgálva, a járókelők teljesen természetellenesen viselkednek, és a rendőröket is nagyon könnyű bepalizni. Ezt némiképp ellensúlyozza a hangulat - a készítők ugyanis 9 féle rádiót tettek bele a programba, amelyek műsorát a különböző járművekben hallgathatjuk. Itt még nem hallhatunk nagy slágereket, mint például a későbbi epizódokban, a lejátszási lista főként a játékhoz írt zenéket tartalmazza, bár vannak kivételek - a Flashback FM nevű adón például a Sebhelyesarcú c. film zenéit adják. A zenei felhozatal pedig igyekszik változatos lenni - vannak popzenét, techno-t, vagy reggie-t sugárzó rádiók, de van például egy beszélgetős csatorna, a Chatterbox FM is, amibe érdemes néha belehallgatni, mivel a játék szereplői is megszólalnak rajta.


Hatalmasat dob még a játék hangulatán a Rockstar Games-re jellemző fekete humor és társadalomkritika, amelyet ügyesen, apró Easter Egg-ek formájában rejtettek el. Elég, ha csak odafigyelünk a rádiókban hallható reklámokra, és máris kitűnik a mértéktelenül zabáló és költekező amerikai társadalom kifigurázása...


Szóval, amint a fentiekben már többször leírtam, a GTA III már a megjelenési évében mérföldkővé vált a videojátékok között. Igaz, mára már valamelyest kopott a minősége, és igencsak retro játéknak számít, ám még mindig élvezetes, nosztalgikus élmény vele játszani. Valamint alapköve volt egy nagyszerű sorozatnak, és egy nagyszerű műfajnak is, a jelentősége tehát vitathatatlan. Bár a játék nem mentes a hibáktól és hiányosságoktól, ezeket az elkövetkező epizódok maradéktalanul pótolták...85%-ot adok rá.

Címkék: 2001 extra
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://thechiller.blog.hu/api/trackback/id/tr8310421824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.